Mittwoch, 7. April 2010

Resume af: Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb! Børns kulturelle udtryksformer og værdier.

Resume af:
Gakkede gangarter, vilde vitser, rallende råb!
Børns kulturelle udtryksformer og værdier.
Teksten har sit udgangspunkt i dagtilbudsloven som bliver lagt frem for at forklare, hvorfor det er vigtigt at der findes læreplaner og hvad de går ud på. Men også hvilke problematikker der kan opstå når alle børn skal opnå de statelige mål som blev lagt fast.
I fortiden lå udgangspunken pædagogiske og psykologiske udviklingsbegreber man vidst at børn udvikler sig og, hvornår de skulle igennem før de kunne lære.
I dag defineres børnekultur på en anden måde nemlig, kultur med børn, kultur for børn og kultur fra børn. To af dem kender man allerede fra fortiden, men kultur fra børn er nye og dermed mener man i dag at børn er i stand til at skabe deres egen kultur.
Pædagogiske læreplaner - set med det nye børnekulturbegreb
I forhold til de pædagogiske læreplaner, der kan arbejdes med i forhold til børns kulturelle
udtryksformer og værdier børn er både subjekter og objekter for egen kulturel dannelse
- at i forhold til 0-6årige børns kulturelle udtryksformer er ’læring’ forbundet med æstetisk formgivende processer, der sætter følelser, spænding, gru, gys, sjov, ballade, angst og smerte, i centrum. Man kan sagtens bruge tal, bogstaver, alfabet, ligninger som rekvisitter, hvis man kan finde et mønster, der gør dem brugbare. Men ingen lærer at læse, stave eller regne af den grund. Rekvisitterne er kun midler for det egentlige: den legende proces, der opleves som sjov, spændende, udfordrende. Indfinder den sig ikke har hverken tal, bogstaver, ord eller ligninger nogen værdi.
- at processernes kvalitet afgøres af de deltagende – ikke af dem, der står uden for med skumle hensigter.
- at voksne kan bidrage, når de deltager
Efter det nye børnekulturbegreb siger han, hvad for nogle værdier der er vigtig at formidle og, hvad børn i det hele taget har ret til.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen